Svarar på en kommentar

Från Sofie: Jag tror på dig och det du skriver men har en liten fråga bara. Hur kan en person med panikångest och socialfobi ens tänka tanken på att gå till en nattklubb? Även om du säger att det släpper när du dricker, sitter du då hemma och dricker ensam innan du går på förfest och träffar folk eller hur gör du för att klara av det? Jag tycker bara att det borde vara totoalt omöjligt för en person med en sån här diagnos att ens kunna gå ut och festa, svara gärna i mitt kommentarsfält så jag får läsa svaret om du vill och lycka till och hoppas att du blir frisk!


Hej Sofie. Jag tänkte att jag svara här istället för det är säkert fler än du som undrar.
Min panikångest gör så att jag blir väldigt nervös omkring människor, men mest för att jag är rädd att träffa människor jag känner lite grann eller har kännt förut, jag blir nervös eftersom jag inte vet vad ja ska säga eller göra.
Jag gillar inte heller att betala eller liknande för då känns det som att alla stirrar på en.
Men som jag skrev så vänder det helt för mig med alkohol i kroppen, fråga mig inte varför, men det gör det.
När jag har druckit alkohol släpper alla spänningar och jag känner att jag kan göra exakt vad som helst (även gå på nattklubb) haha. Så social fobi och panikångest finns inte i min värld när jag har druckit, just därför är det den ända gången jag kan vara mig själv. Det finns säkert många med panikångest det faktist skulle vara helt omöjligt för att gå på nattklubb men faktist inte för mig. Och det är jag riktigt glad för kan jag lova, att det finns stunder då jag kan slappna av och ha kul utan att behöva tänka på ångesten.
Och förfestar gör jag hemma, jag har en pojkvän jag kan dricka med innan och jag kan umgås nykter med mina närmaste kompisar, brukar dricka en öl medans jag sminkar mig. Så det är inga problem, oftast räcker en öl för att klara av att gå ner till pizzerian och dricka en till öl där och senare åka och träffa folk helt utan problem.
Tack!

Skriv gärna till mig igen om du inte förstod svaret och fråga gärna mer om ni undrar över något :)

puss å kram!

Kommentarer
Postat av: malin

fin design du har :)

2009-07-08 @ 14:47:31
URL: http://maliniklasson.blogg.se/
Postat av: sofie

tack så mkt för svaret, tycker du är supermodig som skapat en blogg som denna, fortsätt kämpa och lycka till :)

2009-07-08 @ 21:52:33
URL: http://sofieburman.blogg.se/
Postat av: ELIN

Jag känner exakt likadant! Har socialfobi men med alkohol i kroppen släpper allt!!

2009-07-10 @ 00:40:43
URL: http://missdoe.blogg.se/
Postat av: Niikitah

Så klart man kan gå på krogen med panikångest.. Kan dock inte uttala mig om den sociala fobin..

Jag har rätt "svår" panikångest.Den har kommit i versioner som Att inte kunna vara ensam (allls) T-baneskräck och matskräck ( rädd för allergiska reaktioner) och nu yttrar den sig i att jag tror jag ska bli sjuk.. men krogen har gudske lov aldrig varit problem

2009-07-21 @ 15:46:25
URL: http://blogg.aftonbladet.se/20536
Postat av: Martin

Jag känner konstigt nog, att när jag är med kompisar och går tillexempel på nattklubb så brukar ångesten släppa för tillfället, dricker man förmycket så får man dock sota för det 10ggr så mycket som om man skulle fått en vanlig baksmälla.



Problemet med panikångesten ligger ju i tankarna, kan man släppa på dom och tänka på något annat så försvinner symptomen(endel iaf).



Dock, så tycker jag att dina alkoholvanor är sådär faktiskt. Man ska inte dricka så mycket under en ångestladdad period(perioden kan vara år), alkoholen ökar dopamin flödet, och dina dopaminmottagare i hjärnan kommer att tycka att det är för mycket och sänka sin kapasitet att ta upp detta. När Dopaminmottagaren inte får samma mängd dopamin längre, kommer den fortfarande ta in mindre dopamin även när du inte dricker. (detta är varför man får ångest när man är bakis), Normalt sett så går ju bakisångesten över, men dricker man förmycket så kommer detta att rubbas. Vidare exempel på detta "fenomen" är ju varför man trappar upp och trappar ner på antidepressiva mediciner, så att signalsubstanserna inte lägger för högt tryck på mottagarna. Ehm jag skrev d där på frihand btw, så antagligen stämmer inte alla termer osv, men helheten borde vara korrekt.



Hur som hellst, så lever jag själv med panikångest, det suger...Man tror fortfarande efter 2år att det är något fysiskt fel på ensjälv..



Detta är också min första gång jag skriver något om detta...(inte ens mina närmaste kompisar vet att jag har ångest)

2009-08-02 @ 01:30:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0